T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
NİĞDE / BOR - Bor İrfan İlk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Bilişim Teknolojileri Alanı

ALANIN TANITIMI VE GELECEĞİ

Bilgisayar kullanımı yirminci yüzyılın özellikle son on yılında büyük bir hızla artmıştır. Bu artış, hem tüm dünyaya yayılarak hem de kullanım alanı çeşitlenerek olmuştur. Bilişim Teknolojileri; bilgisayar sektöründeki gelişmelerin sonucunda ortaya çıkmış ve verileri saklamak, iletmek ve işlemek için kullanılan bilgisayar donanım ve yazılım teknolojilerini içeren bir alandır.

Ancak bugün için Bilişim Teknolojileri (BT), yalnızca bilgisayar sistemlerinin kurulması ve yazılımların yapılandırılması ile sınırlı bir alan değildir. BT, güncel bir bakışla; bilgisayar donanımı, yazılımı, bilgisayar ağları, iletişim teknolojileri, bu alanda yetişmiş insan gücü, prosedürler, internet, intranet ve iletişim araçları gibi çok sayıda bileşene sahiptir.

Bilişim sektörü dünyada son 50 yıldır var olan ancak günümüzde olağanüstü öneme sahip olan bir sektördür. Katma değeri oldukça yüksek olan bilişim sektörü, gelişmiş ülkelerde gözde sektörlerin başında gelmektedir. Ülkemizde işletmeler kurumsallaşma yolunda hızla ilerledikçe Bilişim Teknolojileri alanına olan ihtiyaç daha da artmaya başlamıştır. Bu sebepten, Bilişim Teknolojileri alanında yeterlik sahibi insanlara çok ihtiyaç duyulmaktadır. Halen başka dallardan, mesleklerden insanlar bu alandaki ihtiyaca yönelmeye devam etmektedirler. Ancak doğru olan bu alanın içinde, temelden bu yeterliklere sahip insanlar yetiştirmektir. Gelecekte de Bilişim Teknolojileri, çalışma hayatının en önemli unsuru olmaya devam edecektir. Bu alanda yeterlik sahibi insanlar yetiştirmek ülkemizde bu sektörün gelişimi ve ilerlemesi için çok önemlidir.

 

ALANDA YER ALAN DALLAR

 1. AĞ İŞLETMENLİĞİ

2. BİLGİSAYAR TEKNİK SERVİSİ

3. VERİ TABANI PROGRAMCILIĞI

4. WEB PROGRAMCILIĞI

 

 ALANIMIZIN MEVCUT DURUMU VE DAL BELİRLEME

 Bilişim Teknolojileri Alanında; kapasite, olanaklar, çevre ve çevredeki iş imkânları göz önüne alınarak Web Programcılığı dalının açılması kararlaştırılmıştı. Açıldığı günden bu yana alanımız bu dalda eğitim öğretime devam etmektedir. Dallara öğrenci seçimi, öncelikle öğrenci dilekçeleri ve ardından puan durumları göz önüne alınarak yapılmaktadır. Bu dalda öğrencilerimizin İşletmelerde Meslek Eğitimlerini ve Stajlarını yapabilecekleri işyerleri, fabrikalar ve küçük işletmeler mevcuttur.

Okulumuz bünyesinde Atölye olanakları, iş imkânları ile çevre imkânları ve öğrencilerin staj yapabilecekleri iş yerleri düşünüldüğünde; okulumuzda ve çevremizde fiziki imkânların, donanımların ve öğrenci kapasitesinin yeterli olmamasından dolayı Ağ İşletmenliği ve Veri Tabanı Programcılığı dallarının açılması uygun görülmemiştir.

Öğrenci ve çevre açısından oldukça avantajlı olması sebebi ile bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, bakım ve arıza giderme işlemleri ve bilgisayar ile kontrol edilebilen sistemler kurmaya sahip nitelikli kişi yetiştirmek için Bilgisayar Teknik Servisi dalının okulumuzda açılması uygun görülmüştür.


ÖĞRETİM PROGRAMI

Bilişim Teknolojileri alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır.

Bu programda öğrenciye; mesleki gelişim, bilişim teknolojilerinin temelleri, programlama temelleri, bilişim teknik resmi ve ofis programları ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin yanı sıra;

• Ağ İşletmenliği dalında; ağ sistemleri ve yönlendirme, sunucu işletim sistemi, ağ sistemleri ve anahtarlama, açık kaynak işletim sistemi ve mesleki yabancı dil,

• Bilgisayar Teknik Servisi dalında; sistem bakım ve onarım, elektronik uygulamaları, mikrodenetleyici, bilgisayar destekli uygulamalar, açık kaynak işletim sistemi ve mesleki yabancı dil,

• Veritabanı Programcılığı dalında; nesne tabanlı programlama, veritabanı, mobil uygulamalar, açık kaynak işletim sistemi ve mesleki yabancı dil,

• Web Programcılığı dalında; web tasarım ve programlama, internet programcılığı, grafik ve animasyon, açık kaynak işletim sistemi ve mesleki yabancı dil ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması hedeflenmektedir.

 

ALANIMIZDAKİ ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ DURUM

Alanımızda 1 Alan, 2 Atölye şefi olmak üzere 3 öğretmen bulunmaktadır.

Alan Şefi         Tamer YORULMAZ

Atölye Şefi      Amine ALABAŞ

Atölye Şefi      Saadet ATA

 

Alanımızdaki öğrenci sayısı toplam 18'dir.

10.Sınfı            Öğrenci yok

11.Sınıf            10 Öğrenci

12.Sınıf            8 Öğrenci

 

ALANIMIZIN FİZİKİ DURUMU VE BİLGİSAYAR SAYISI

Alanımızda 4 Atölye, 1 Şef odası ve 1 Teknik servis odası yer almaktadır.

Alanımızda toplamda 65 Bilgisayar bulunmaktadır.

Atölye-1          15+1 Bilgisayar

Atölye-2          12+1 Bilgisayar

Atölye-3          20+1 Bilgisayar

Atölye-4          13+1 Bilgisayar

Şef Odası        1 Bilgisayar

 

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DALLARININ TANITIMI

 

AĞ İŞLETMENLİĞİ

Tanımı: Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, ağ sistemlerinin kurulumu, yönetimi ve ağ ortamı üzerinde yaşanabilecek sorunlar, çözüm yolları ve geniş ağ sistemleri yönetimine sahip nitelikli kişidir.

Görevleri

  • İş organizasyonu yapmak.
  • Analiz yapmak.
  • Algoritma yapmak.
  • Ağ kurulacak ortamı(ağın altyapısını) oluşturmak.
  • Oluşturulan ortama fiziksel olarak bilgisayar ağı kurmak.
  • Geniş ağ sistemleri için yönlendirme yapmak.
  • Bilgisayar ağını yönetecek sunucu işletim sistemini kurmak.
  • Sunucuyu ağdaki bilgisayarların yöneticisi olarak tespit etmek.
  • Ağ ortamında oluşabilecek fiziksel ve yazılımsal sorunları gidermek.
  • Meslekî gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmek

  

BİLGİSAYAR TEKNİK SERVİSİ

Tanımı: Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, bakım ve arıza giderme işlemleri ve bilgisayar ile kontrol edilebilen sistemler kurmaya sahip nitelikli kişidir.

Görevleri

  • İş organizasyonu yapmak.
  • Analiz yapmak.
  • İhtiyaçları değerlendirmek.
  • Hataları tespit etmek.
  • Algoritma yapmak.
  • Arıza gidermek.
  • Devre tasarımı yapmak.
  • Devreyi gerçekleştirmek.
  • İhtiyaç olursa bilgisayar ile kontrol edilebilen projeler geliştirmek.
  • Tamamlanan projenin testini gerçekleştirmek.
  • Meslekî gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmek.

 

VERİTABANI PROGRAMCILIĞI

Tanımı: Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, veri tabanı ve programlama dilinin kurulumu, veri tabanının oluşturulması ve yönetimi, yazılım geliştirme, hata giderme, bakım ve yedek almaya sahip nitelikli kişidir.

Görevleri

  • İş organizasyonu yapmak.
  • Analiz yapmak.
  • İhtiyaçları değerlendirmek.
  • Algoritma yapmak.
  • Veri Tabanına ait tabloları tasarlamak.
  • Veri Tabanına ait tabloları program üzerinde oluşturmak.
  • Veri Tabanına ait arayüz ortamını geliştirmek.
  • Tamamlanan projenin testini gerçekleştirmek.
  • Meslekî gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmek.

 

WEB PROGRAMCILIĞI

Tanımı: Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım olarak kurulumu bilgilerinin yanında, web sayfası tasarımına ve programlama dilleri yardımıyla etkileşimli web uygulamaları hazırlayan nitelikli kişidir.

Görevleri

  • İş organizasyonu yapmak.
  • Analiz yapmak.
  • İhtiyaçları değerlendirmek.
  • Algoritma yapmak.
  • Web sitesinin görsel tasarımını yapmak.
  • Tasarlanan sitenin yerel yayınını yaparak test etmek.
  • Meslekî gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmek.

  

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Bilgisayar teknik servis elemanı, teknik servis (bilgisayar toplanan) ortamında, Elektronik devre yapımını gerçekleştirebileceği atölye ortamında çalışır. El aletlerini çok kullanır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş çoğunlukla ayakta yürütülür, ortam biraz da olsa hareketlidir. Meslekteki hastalık riskleri, bilgisayar teknik servis elemanları ayakta çok fazla vakit geçirirler. Bu nedenle vücut yorgunlukları fazla olur. Elektronik devreleri gerçekleştirirken baskı devre yapımında ortaya çıkan gaza karşı dikkatli olmak gerekir. Lehimleme yaparken yanma riskine karşı dikkatli olmaları gerekir.

Ağ işletmenleri, endüstride ve işletmelerde bilgisayar kullanılacak iş ortamlarında çalışırlar. Ayrıca geniş ağ bağlantıları oluşturabilmek için dış ortamda, oluşturulan ağların yönetimi için sunucuların bulunduğu büro ortamlarında çalışırlar. Birinci derecede cihaz, alet ve yazılımlarla ilgilidirler. Ancak, zaman zaman meslektaşları ve müşterilerle iletişim kurmaları gerekir.

Meslekteki hastalık riskleri, ağ işletmenleri el aletleri ile fazla çalıştıkları için çeşitli iş kazaları riski ile karşı karşıya kalırlar. Bilgisayarda çalışanların şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıklarına sebep olur.

Veri Tabanı programcısı, büro ortamında çalışır ve genellikle programlama ve görsel unsurlarla uğraşır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir. Meslekteki hastalık riskleri; bilgisayar çalışanlarının görmeye yönelik sorunlarının başında göz sulanması, gözlerde tahriş ve batma, göz yorgunluğu, mavi ve çift görme gelmektedir. Bilgisayarda çalışanların başlıca şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıkları oluşturur.

Web programcısı, büro ortamında çalışır ve genellikle tasarım ve görsel unsurlarla uğraşır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir.

Meslekteki hastalık riskleri; bilgisayar çalışanlarının görmeye yönelik sorunlarının başında göz sulanması, gözlerde tahriş ve batma, göz yorgunluğu, mavi ve çift görme gelmektedir.

Bilgisayarda çalışanların başlıca şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıkları oluşturur.

 

İŞ BULMA İMKÂNLARI

Ağ işletmenleri, bilgisayar satış ve teknik destek firmaları, bankalar, sigorta şirketleri, ticarî kuruluşlar, internet servis sağlayıcıları, internet yayıncılık şirketleri, radyo televizyon şirketleri, araştırma şirketleri, borsalar, ulaştırma, lojistik firmaları ve hizmet sektöründe yer alan kamu kurum ve kuruluşlarında geniş iş imkânına sahiptirler. Ayrıca kendi adlarına işyeri açabilirler.

Teknik servis elemanları, bilgisayar toplama ve satış işlemi yapan firmalarda, bünyesinde bilgisayar bulunduran işyerleri, şirketlerde, özel sektöre ait firmalarda çalışabilirler. Ayrıca kendilerine ait özel işyerleri de açabilirler.

Veri Tabanı programcıları, kamu kuruluşları, bankalar ile özel sektöre ait firmalarda çalışabilirler. Ayrıca kendilerine ait özel işyerleri de açabilirler.

Web programcıları, kamu kuruluşları, bankalar ile özel sektöre ait işyerleri, internet üzerinden ticaret (e- ticaret) yapan firmalarda çalışabilirler. Ayrıca kendilerine ait özel işyerleri de açabilirler.

 

ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM PROGRAMLARI

Bilişim Teknolojileri alanından mezun olan öğrencilerimiz "Teknisyen" ünvanını, kendi alanında bir meslek yüksek okulunda önlisans programını tamamladıktan sonra ise "Tekniker" ünvanını alabilmektedir. Öğrencilerimiz kendi alanlarında ek puan verilen bir lisans programını bitirirlerse "Teknik Öğretmen" ünvanını alırlar. Öğrencilerimiz liseyi ya da meslek yüksek okulunu bitirdikten sonra bilgisayar ve bilişim sektöründe ara eleman olarak çalışabilir, eğitim ya da teknik eğitim fakültelerini bitirdikten sonra da Bilişim Teknolojileri Öğretmeni olabilir, kamu veya özel sektörde çalışabilirler. Şuan Meslek Lisesi öğrencilerimizin bilişim teknolojileri dışında istediği her bölümü okuma hakkı, puan düşürülmeden tanınmıştır.

 

Bilişim Teknolojileri alanından mezun olan bir öğrencinin OSYM puanına göre öncelikli olarak yerleşebileceği 4 yıllık fakülteler;

  • Bilişim Teknolojileri Öğretmenliği
  • Bilgisayar Mühendisliği
  • Bilişim Sistemleri Mühendisliği
  • Yazılım Mühendisliği
  • Biyomedikal Mühendisliği
  • Elektrik Elektronik Mühendisliği
  • Adli Bilişim Mühendisliği

 11-06-202011-06-202011-06-202011-06-202011-06-202011-06-202011-06-202011-06-2020

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 10.06.2020 - Güncelleme: 10.11.2022 16:00 - Görüntülenme: 281
  Beğen | 0  kişi beğendi